גנאלוגיה בשוויץ – חיפוש משפחת לונגנקר

לאחרונה ביקרתי בלנגנאו, ברן, שוויץ וביליתי יומיים שקוע בכל מה שקשור לנגנגר. אשתי ואני הגענו לתחנת הרכבת לנגנאו ב-25 ביוני 2004, מותשים מטיסה ארוכה מסן פרנסיסקו. כשיצאנו מתחנת הרכבת הופתענו מיד מהאופי הייחודי של האזור הזה.

מחוץ לתחנת הרכבת נמצאים שרידי רחוב מרוצף אבן, שכעת מכוסה באספלט. בכל מקום שהסתכלנו היו בתים ומבנים שוויצריים יפים – רבים מהם בני מאות שנים – וכולם מעוטרים בצבעוניות עם בגוניות ורודות ואדומות שהונחו בקופסאות פרחים מתחת לכל חלון. כפי שמצאנו מאוחר יותר, האמנטל הוא גם ארץ פלאות של גשרים מקורים, אנשים ידידותיים, צריחי כנסיות עם שעונים וצלצולים שוויצרים, פעמוני פרות מצלצלים – כל מה שאתה מצפה ששווייץ תהיה.

כשהלכנו לכיוון המלון שלנו בבארו שמנו לב עד כמה המקומיים ידידותיים ואדיבים – עוצרים כדי לאפשר לנו לחצות את הרחוב ומחייכים כשחלפנו עם “הלו” או “גוטן מורגן” ידידותיים. העיירה זרועה במיכלי אבן ארוכים עם מי באר שמתיזים פנימה בקצה אחד ומנקזים החוצה. הם נראים משהו כמו טנק סוס מאבן. אלה זמינים לכל מי שרוצה משקה קריר של מי באר.

לאחר שהתמקמנו בחדרנו במלון Landgasthof Hotel Adler, הבעלים הזמין אותנו באדיבות לרכיבה קצרה אל הכפר, שם ראינו עוד בתים ושדות מרעה יפים. אחרי שחזרנו שאלנו כמה מקומיים במסעדת המלון על חוות Langenegger והם צחקו טוב. מסתבר שיש שם הרבה לנגנגרים ולא ידענו את שמות האנשים שגרו בבית המקורי שבאנו לראות.

הגבעות נמצאות כ-1200 רגל מעל קרקעית העמק וירוקות להפליא עם דשא ואזורים מיוערים הנראים מכל מקום בעיר. לנגנאו קטנה – אולי שלושה או ארבעה בלוקים ארוכים לרוחבה והגבעות נראות קרובות מאוד. פרות שחורות ולבנות מפרקות את הצמחייה ומפיקות צליל צלצול נפלא כשהן רועות סביב מצלצלים בפעמונים סביב צווארן. פעמונים בעלי צלילים גבוהים יותר שנענדים על ידי כבשים ועיזים מתמזגים עם הבונג-בונג-קלאנק-קלאנק של פעמוני הפרות ויוצרים רקע טעים לנוף. זה הצליל האחרון ששמענו כשנסחפנו לישון מכוסים בשמיכת נוצות בלילה הראשון שלנו בלנגנאו.

הציפורים העירו אותנו לעולם ירוק להפליא שהוא לנגנאו בקיץ. נהנינו מארוחת בוקר נפלאה של לחם תוצרת בית וג’לי שסופק על ידי המארח שלנו, סטיבן. קיווינו להשתתף בכנסייה, אבל גילינו שהמידע שלנו שגוי והגענו מוקדם מדי. במקום זאת התחלנו את סיור ההליכה שלנו בלנגנאו מוקדם. לנגנאו היא עיירה קטנה והלכנו בכל הרחובות הראשיים בערך בצהריים כשלקחנו הפסקה לארוחת צהריים כדי לחלוק טארט גבינה קטן ומאפה תפוחים מחנות קטנה ליד מרכז העיר. עד אז, המוזיאון המקומי נפתח. הוא שוכן באחד הבתים העתיקים ביותר בלנגנאו ומהווה הזדמנות מצוינת להסתכל מסביב בתוך אחד מהבניינים המפוארים הללו ולראות את כל הנגרות המפוארות שנעשו על ידי הבנאים. זהו גם מוזיאון נהדר עם מספר תערוכות קבועות ומתחלפות המתארות את ההיסטוריה של לנגנאו ותושביה.

הדוקטור של המוזיאון מתגורר בלנגנאו כבר 70 שנה ומכיר היטב את השם לנגנגר. היא מצאה במהירות ספר המכיל את סמלים של משפחת Langenegger – אחד עבור אלה בעמק (Langenegg Ey) ואחד עבור אלה הגבוהים יותר בגבעות (Langenegg Unter). היא גם ניתחה באופן רופף את השם ללנג (Long באנגלית – מבוטא ‘Long’ גם בגרמנית) ול-negg (גבעה באנגלית – מבוטא ‘צוואר’ בגרמנית). לא הצלחתי לאשר את המילה ‘כושי’ בשום מקום – אבל זה מה שהיא אמרה. הספר כלל גם הצהרה, “Ulrich, von Langnau, wanderte 1748 nach Pennsylvanien [USA] Aus (Faust 61)” שמתרגם בערך שאולריך לנגנגגר היגר לפנסילבניה שבארצות הברית בשנת 1748. זהו אבינו אולריך לנגנגגר האב. הספר לא נותן מקור נוסף למידע זה. במפה, ה-Langenegg Unter הוא נמצא במרחק של כ-30 דקות הליכה במעלה הגבעה מהמוזיאון ולנגנג אי נמצא במרחק של כקילומטר במורד הנהר מלנגנאו. מכיוון שהאונטר היה בבעלות מישהו אחר מלבד לנגנגר במשך שנים רבות, החלטנו להסתכל מקרוב על אי נכס בעמק כדי לראות אם נוכל לפחות לצלם את הבית ואולי, אם באמת היה לנו מזל, לפגוש קרוב משפחה רחוק.

מרגרט ואני הלכנו לאורך הנהר שבו רבים מהאנשים המקומיים לקחו הפסקה מהחיים הרגילים כדי להתאוורר. הופתענו לטובה ממספר הגשרים המכוסים בלנגנאו וסביבתה – כולם עדיין בשימוש. אפילו נסענו על אחד ממש מחוץ ללנגנאו.

בדיוק כשהתקרבנו לשביל הכניסה הארוך לבית לננגגר, עלו שתי נשים מהנהר ואחת מהן דיברה אנגלית. היא אמרה לנו שאנחנו במקום הנכון ושמשפחת לננגגר אכן גרה כאן. היא הציעה ללוות אותנו לבית הנכון בין קבוצה של כמה בתים ובניינים הממוקמים בנכס. ב”וו הו” גרמנית עליזה היא קראה לאנשים בפנים והכירה לנו את בן דודי ה-9 שגר בבית שבו נולד אולריך לנגנגגר סניור ב-1664 (אותו המוזכר בספר שהיגר לפנסילבניה).

בני הדודים החדשים שלנו היו אדיבים וקיבלו את פנינו בחמימות למרות שהגענו עכשיו על סף דלתם לאחר למעלה מ-250 שנה ללא כרטיס חג המולד! קיימנו שיחה קצרה על המשפחה וראינו חלק מהמידע שהיה להם שם. במקרה, גיסתם של בני הזוג הסמוכה הייתה בפנסילבניה כדי להשתתף במפגש לונגנקר בזמן שהיינו בלנגנאו. החלפנו מידע ליצירת קשר כדי שנוכל לעקוב אחריהם עם מידע שאנו מוצאים שעשוי להיות שימושי עבורם. הם הציעו לנו בחביבות משקה קריר מהבאר שלהם לפני שטיילנו בחווה כדי לצלם כמה תמונות. הפרות היו ברפת מכיוון שהיה חם בצורה לא עונתית באותו יום. חלב מהפרות שלהם נמכר ללול של חקלאים מקומיים שמכינים ממנו גבינה. אם אתם מחפשים גבינת לננגגר אותנטית, חפשו את סוג ה-Emmentaler כי זה מה שהם מייצרים שם. היא נמכרת בארה”ב כגבינה שוויצרית פשוט – מהסוג שיש בה חורים. אני חייב להודות שזה היה הרבה יותר טעים בלנגנאו מאשר בקליפורניה.

הבית ממוקם בטיול קל לאורך הנהר מלנגנאו והוא מורכב מהבית המקורי בתוספת כמה בתים ומבנים נוספים. מצאתי את הבית אתגר לצלם לבד. זהו בית חווה שוויצרי טיפוסי המסודר עם חדרי מגורים ואסם תחת קורת גג אחת. בצד אחד יש רמפת עפר הנכנסת ישירות לעליית הגג מעל הרפת המשמשת להעברת חציר לאזור זה לאחסון ושימוש במהלך החורף.

הגג תלול בסטנדרטים אמריקאים אבל לא תלול כמו שציפיתי באזור שיורד הרבה שלג. רוב הגגות באזור הם רעפים וכוללים סדרה של סוגרים בגובה של כשישה סנטימטרים שמחזיקים את השלג בחורף כך שלא יפול כולו בבת אחת. לחלק מהבניינים הייתה מערכת פשוטה יותר עם רק סט אחד של סוגרים בסמוך לתחתית הגג שהחזיק צינור של ארבעה אינץ’ העובר לכל אורך הבית – כנראה לאותה מטרה כמו הסוגריים בבניינים אחרים. בנוסף, מערכת זו כנראה משתמשת בשלג כדי לבודד את הגג מהקור. עוד דבר מעניין לגבי חלק מהגגות והבתים – הבונים שמים לפעמים את ראשי התיבות שלהם ואת תאריך הבנייה על הגג באמצעות רעפים בצבעים שונים. אחרים ציירו את המידע הזה מתחת למרזבים או על פני הבניין מתחת למרזבים.

בית Langenegger לא מפואר כמו חלק מהעיר אבל הוא גדול וכולל כמה עבודות נגרות מהודרות שראינו חוזרות ונשנות בתוך המוזיאון, על הגשרים המכוסים, ובמקומות אחרים באזור. נראה שהמבנה הראשי הוא קורות גדולות המחוברות זו לזו בקפידה בזוויות המתאימות, כך שהן מתחזקות ככל שמוטל עליהן משקל רב יותר – ומוחזקים יחד עם יתדות עץ. על גשר אחד ליד העיר ראינו רצועות מתכת שכאילו נוספו מאוחר יותר.

עסקי החווה מתרכזים סביב פרות החלב. ליד הבית היה שדה תירס גדול נטוע יחד עם גינה מטופחת שכאילו מפארת כל בית שראינו בשוויץ. לאורך גישת השביל לחווה יש כמה עצי דובדבן עם פירות ירוקים שרק מתחילים להיות ורודים במקומות מסוימים. שאר חלקי החווה נראו בדשא. ידידי ג’ון גרלנד באוקלהומה היה מכנה את הגידור “גידור פסיכולוגי” – לא מחסום גדול בפני חיה שרוצה לצאת. שמנו לב שהרבה גדרות נראו זמניות ומחושמלות כך שניתן להעביר את הפרות בקלות לדשא טרי לפי הצורך. אפילו ראינו גדר חשמלית אחת המחוברת לפאנל סולארי גבוה בהרים במרחק נסיעה ארוכה ברכבת מלנגנאו. מתוך כבוד לזמן ולמקום של הדיירים הנוכחיים, נשארנו רק לזמן קצר.

חזרנו למלוננו דרך שביל העובר לאורך הנהר ועצרנו למנוחה בצל גשר מקורה ישן. שוב היינו מותשים ושמחים לפגוש את קרובינו הרחוקים ולצפות בבית הישן.

מחקר: אם אתה חוקר את התחום הזה, אין מידע גנאלוגי זמין בלנגנאו. למשרד התקליטים יש רישומים משנת 1886, אך אינו משחרר אותם ללא רשות מהאנשים המוזכרים ברשומות והחיובים לעשות זאת גבוהים מאוד. יהיה לך מזל הרבה יותר טוב בברן, שם מוחזקים רוב השיאים השוויצרים. כמעט תמיד יש מישהו בסביבה שמדבר אנגלית ומשרדי התקליטים אינם יוצאי דופן. הרשומות אינן ממוחשבות ואינן אינדקס – אבל הן מסווגות בצורה מאוד מסודרת לפי מיקום ומסגרות זמן. תצטרך להגיד להם בדיוק מי, איפה ומתי אתה רוצה לחפש כדי להשיג את המיקרופילם הנכון. לאחר מכן זהו חיפוש מיושן העיון ברשומות שנכתבו לפני זמן רב תוך שימוש בסגנונות ואותיות לא מוכרים. לוקרים ממוקמים מחוץ למשרד במסדרון ותצטרכו להשאיר שם את התרמיל, הארנק וכדומה. זה בחינם ומאובטח.

הארכיון דה I’Etat de Berne ממוקם ב-Falkenplatz 4, CH-3012 Berne ליד תחנת הרכבת המרכזית. זה היה קל למצוא בפעם השלישית שניסיתי. תחנת הרכבת גדולה ועמוסה ובכמה מפלסים. אתרו את המעליות בקצה אחד של התחנה וקחו אותן עד למעלה. אם אתם מתקשים, עקבו אחר הסטודנטים והשילוט לאוניברסיטה על מנת למצוא את המעליות. ברגע שאתה בפסגה, לך לכיוון הקמפוס – הדרך היחידה שאתה יכול ללכת באמת – ועבור בין שני בניינים גדולים שנראים לאוניברסיטה. Falkenplatz 4 הוא הבניין הראשון מימין לאחר שעוברים באזור הקמפוס. יש דוכן רחוב קטן ממש מעבר לפארק הקטן שבו מתכנסים הסטודנטים לכריך זול וטוב – הגיעו מוקדם מכיוון שנגמרים להם הסנדוויצ’ים מהר אחרי הצהריים. המשרד פתוח בין השעות 8:00-12:00 ו-1:00-5:00 בכל ימי חול למעט יום שישי שבו הוא נסגר ב-4:30. אם אתה רוצה לאשר לפני שאתה הולך, מספרי הטלפון שלהם הם 031/633 51 01, פקס 031/633 51 02. העותקים הם פרנק שוויצרי אחד לכל עמוד – אז קחו הרבה כסף מזומן כדי שתוכלו להשיג את כל מה שתרצו. אתה יכול בקלות להוציא 50 פרנקים אחר הצהריים אחד בהתאם לרשומות שאתה רוצה. לא היה לי זמן, אבל אולי תרצה גם לבדוק את המקורות האלה שסופק על ידי המוזיאון בלנגנאו. . .